Realitatea virtuală pătrunde în educaţia non-formală

Giedre Simanauskaite este un membru al unei asociații din Lituania bazată pe educație non-formală care lucrează în domeniul comunicațiilor. Oamenii stau singuri cu o cutie de carton pe ochi şi îşi clatină capul. “Ce perspectivă ciudată” – m-am gândit, şi m-am întrebat ce privesc aceștia. Mai târziu am avut ocazia să arunc o privire asupra vieții de zi cu zi a trei copii din diferite zone de război ale lumii. Am reușit prin a-mi pune o pereche de ochelari din carton, am conectat un smartphone şi am pătruns în realitatea virtuală.

Blog Article OffRoads RO-2

Ne adaptăm la nevoile celor care învață

Unul dintre participanții la curs, Kacper Białowąs, profesor de limba engleză din Polonia, ne-a împărtășit pe parcursul uneia dintre sesiunile trainingului că unul dintre prietenii lui a ascultat mai demult o carte audio in engleză de cinci ori, până a înțeles întreg conținutul acesteia.

“Nu aş fi niciodată capabil de aşa ceva. Oricum, mi-a fost clar că tehnologia asigură diverse metode de învățare comparându-ne cu posibilitățile pe care le oferă sistemul actual de învățământ.”

Conform lui Kacper, fiecare dintre noi are diverse obișnuințe şi preferințe cȃnd ȋnvaţă. Prin urmare există numeroase aplicații care le permit celor care studiază o limbă străină să îndeplinească diferite sarcini, să asculte muzică, să aibă întâlniri ȋn mediul virtual şi multe alte posibilități.

Training-ul: “Off roads – alternative learning pathways with digital technologies” (“căi alternative de ȋnvăţare utilizȃnd tehnologii digitale”) a adus la un loc participanţi din şapte ţări ȋn centrul de tineret din apropierea capitalei Vilnius, “Daugirdiskes”. Aici participanţii au avut şansa să experimenteze cu diferite instrumente digitale: ochelari pentru realitatea virtuală, jocuri de programare, jocuri pe Xbox, aplicaţii mobile pentru cercetare educaţională, etc.

Conform statisticilor, timpul pe care oamenii ȋl petrec jucȃndu-se ȋn mediul virtual este ȋntr-o continuă creştere. De exemplu, ȋn SUA copiii de peste 13 ani şi tinerii petrec ȋn medie 6,3 ore săptămȃnal jucȃndu-se.

Odată cu creșterea numărului de device-uri conectate la internet, industria de gaming este ȋn plină expansiune. Trainer-ul Nerijus Kriauciunas spune că jucȃndu-te îmbini diferite aptitudini cu distracția, care pot fi transpuse ȋn noi abilități.

“Jucȃndu-se, oamenii pot învăța extrem de uşor, prin urmare ne-ar plăcea să folosim diferite jocuri ȋn procesul de ȋnvăţare”

Blog Article OffRoads RO-5

Tehnologia deschide noi oportunităţi

Pe durata cursului, Monika Szekely din Romȃnia a ȋncercat Xbox Kinect. S-a jucat pe un joc ȋn care a ȋnvăţat diferite mişcări de dans pe care i le indica avatarul ei de pe ecran. Monika face parte din ONG-ul Team for Youth Association, unde aceasta lucrează cu tineri. Ea ne spunea că experiențele trăite ȋn acest curs au ajutat-o să se gândească la noi metode pe care să le implementeze ȋn munca cu tinerii.

“Avem copii care au dizabilități motorii care ȋi împiedică să participe ȋn activitățile practicate de copiii de vârsta lor. Acum ȋmi dau seama că dacă am avea un Xbox Kinect la sediul organizației noastre, copiii s-ar putea juca bowling împreuna. Persoanele cu dizabilități ar fi capabile astfel să experimenteze diferite jocuri s-au activități jucându-se cu alţii”

Pe parcursul conversației noastre despre experienţa acumulată pe durata trainingului, Monika afirmă că deseori tehnologia ȋi derutează pe părinți şi acesta este motivul pentru care ei le limitează accesul copiilor la calculator.

“Fără să înțelegem tehnologia nu facem altceva decât să mărim lacunele  dintre noi şi tinerii din ziua de azi. Trebuie să înțelegem cum trăiesc tinerii, pentru a putea lucra cu ei eficient.”

Participanţii au ȋmpărtăşit diferite idei ȋn legătură cu impactul jocurilor asupra noastră după ce au vizonat discuţiile din cadrul conferinţelor TEDx: ”Pot jocurile online să fie educative?”. Laimonas Ragauskas, părinte a 3 copii, a menţionat că aceştia au învățat numeroase cuvinte ȋn engleză, denumirea a diferite tipuri de roci și materiale de construcție, jucȃndu-se Minecraft. Laimonas a afirmat că acest joc are de fapt un potențial uriaş de a dezvolta creativitatea şi este folosit câteodată de ȋnvăţători şi de lucrătorii de tineret pentru educaţia civică, acumularea de informaţii ȋn domeniul ştiinţelor, jocul avȃnd totodată multiple scopuri educative.

Blog Article OffRoads RO-6

Resursele sunt deschise pentru toată lumea

Cei 25 de participanţi la curs au ȋmpărtăşit şi au ȋnvăţat cum tehnologia influențează munca lor. Mara Mociran din Romȃnia a organizat un workshop pentru a programa, cu comenzi simple, diferite jocuri utilizând platforma Code.org.

Cȃnd participanţii au fost ȋntrebaţi despre aspectele pe care le-au considerat folositoare ȋn acest curs, ei au menţionat numeroase lucruri. Diana Gomez, o profesoară de limba spaniolă care lucrează ȋn Malta (orașul Gozo) a declarat:

“Oamenii ȋn trecut credeau că pentru a ȋnvăţa foarte bine o limbă străină e nevoie să mergi ȋn acea ţară. Acum cu ajutorul tehnologiei, studenţii pot să aleagă dintre multiple metode de a ȋnvăţa o limbă străină.”

Diana a adăugat că a ȋnvăţat numeroase metode pentru a-i motiva pe studenţi să ȋnveţe şi să descopere noi lucruri.

Tot ce au descoperit participanții, tehnologiile utilizate şi concluziile cursului sunt deschise publicului pe evenimentul de pe Facebook. Nerijus Kriauciunas ne invită pe toţi să utilizăm resursele online.

”Unele metode sunt gata de pus ȋn aplicare, trebuie doar să le descarci”.

El vrea ca noile tehnologii să fie mai accesibile şi mult mai utilizate ȋn educaţia non-formală.

Programul european Erasmus Plus a co-finanţat proiectul. Acest program susţine diferite oportunităţi internaţionale de educaţie, ȋn diferite arii.

Blog Article OffRoads RO-1

Articol realizat de Giedre Simanauskaite

16 August 2016, Daugirdiskes, Lithuania